LinkedIn-foto van de Gouden Eeuw

Afbeelding
Image
Nicolaes Ruts Rembrandt van Rijn 2
Paginasecties
Tekst

Was je in de zeventiende eeuw een succesvolle en ambitieuze zzp’er met een echte ‘VOC-mentaliteit?’ Dan liet je je ongetwijfeld portretteren door een beroemde eigentijdse schilder als Rembrandt van Rijn. Het portret was een toonbeeld van maatschappelijke status, zelfvertrouwen en individualisme. Het is dan ook niet vreemd dat door de welvaart van rijke kooplieden in de Gouden Eeuw het aantal portretopdrachten explosief steeg en dit samenviel met de aanleg van de Amsterdamse grachtengordel en chique herenhuizen.

Ter gelegenheid van het 350ste sterfjaar van Rembrandt in 2019 leest u hier op Reijn een reeks artikelen waarin kunsthistoricus Samir ter Luün u meeneemt in een reis langs de meest bijzondere werken van deze Hollandse meester.

Waarschijnlijk de eerste portretopdracht die Rembrandt kreeg toen hij begon te werken in Amsterdam, was het portret van de in Duitsland geboren Amsterdamse koopman Nicolaes Ruts in 1631. Vanaf deze periode tot aan circa 1635 maakte Rembrandt vrijwel iedere maand een portret, waardoor dit zijn belangrijkste inkomstenbron werd. De stijl van dit schilderij is glad en verfijnd en hiermee kenmerkend voor Rembrandt in zijn jonge jaren. En ook hier zien we weer het handelsmerk van Rembrandt in de sterke lichtdonkercontrasten.

Image
Nicolaes Ruts Rembrandt van Rijn

Nicolaes Ruts liet zich portretteren in een mantel en muts van marterbont die hij draagt op Russische wijze. Niet alleen een symbool van zijn rijkdom, maar ook van het werk dat hij deed. Ruts was namelijk een bonthandelaar die vooral zaken deed met Rusland. Met alle visuele verwijzingen naar zijn werk, zou je het portret bijna kunnen zien als een hedendaags LinkedIn-profiel.

De compositie is dynamisch, door de gedraaide houding en de hand met het briefje die bijna uit het schilderij naar voren steekt. Het gevoel van dynamiek wordt daarbij nog versterkt door de scherpe ongeduldige blik in de ogen van de koopman. Op het briefje in zijn hand staat het jaartal 1631 en gegevens die de link leggen naar zijn handel.
Natuurlijk is het zeventiende eeuwse portret is niet te vergelijken met onze profielfoto’s op LinkedIn, maar ook in deze tijd zijn we vaak druk bezig met het delen van statusverhogende beelden van onszelf, onze opdrachtgevers en onze wapenfeiten. Wat dat betreft is er niet heel veel veranderd.

Wilt u kennismaken met de moderne meesters van Reijn? Kijk dan op Vind een professional.