Hoe houd je balans in je werk- en privéleven als deze twee samenvallen?

Afbeelding
Image
Reijn Professionals
Contentblokken
Tekst

Het is een bizarre tijd. Nog maar drie weken geleden gingen we binnen enkele dagen van het normale leven naar een leven vol met corona-maatregelen die grote invloed hebben op ons werk- én privéleven. Kantoren, scholen, sportclubs en horeca gingen dicht en evenementen werden afgelast. Voor veel Nederlanders betekende dit de start van een zoektocht naar een nieuwe balans tussen werk en privé. Voor de één is dit een evenwicht proberen te vinden in de aandacht voor de kinderen en het werk. Voor een ander betekent dit voornamelijk een balans vinden tussen thuis bezig zijn met je werk en het thuis ontspannen. Wat je zoektocht ook is, veel mensen worstelen sinds enkele weken met hetzelfde probleem; hoe creëer je een balans tussen werk en privé wanneer deze twee factoren noodgedwongen worden samengebracht?

Aangezien dit voor veel mensen een actueel dilemma is, is er in korte tijd ook al veel over geschreven. De tips voor thuiswerken vliegen je om de oren. Soms zie je door zo veel goed bedoelde tips door de bomen het bos niet meer. Om je hierbij te helpen licht ik graag twee tips toe die mij in de afgelopen weken op weg hebben geholpen.

Breng structuur aan

Ja dit is een open deur, maar wel erg belangrijk. Het helpt mij enorm om een routine aan te houden. Iedere dag sta ik op dezelfde tijd op en begin ik een klein uurtje later met mijn werkdag. Ik begin de dag met het maken van een planning voor de ochtend en voor de middag. Door deze verdeling te maken, heb je twee keer op een dag een nieuwe start met heldere doelen. Ook heb ik elke middag op hetzelfde moment een uur pauze. Na de pauze kan ik dan weer fris aan mijn tweede deel van de dag beginnen. Eén van de gevaren van thuiswerken voor mij is dat ik te lang doorwerk. Om deze reden houd ik een strakke eindtijd aan. Om mezelf te stimuleren, spreek ik rond mijn eindtijd af met mijn huisgenoot, zodat ik gedwongen word om te stoppen. Eerlijk toegegeven, de afgelopen weken heb ik meer dagen dan dat ik wil ook nog doorgewerkt in de avonduren. Zoals je ziet is ook mijn werk-privébalans nog niet optimaal, maar ik word er iedere dag wel weer wat beter in.

Blijf in beweging

Nu de sportclubs gesloten zijn en velen thuiswerken, is het risico dat we vergeten te bewegen extra groot. Voor mij is bewegen in de buitenlucht altijd al een energiebooster geweest en dit is iets wat ik in deze tijd extra goed kan gebruiken. Iedere dag probeer ik, zolang het verantwoord is, in een rustig gebied een wandeling te maken. Ook merk ik dat het me veel energie geeft om in deze tijd andere manieren van bewegen uit te proberen. Ik heb de afgelopen weken het kind in mezelf weer naar boven gehaald door weer te gaan springtouwen, hoelahoepen en ‘Just Dance’ te spelen op de Wii. Zeker dat laatste is een work-out die ik iedereen kan aanraden.

Naast het risico van de onbalans tussen werk en privétijd bestaat er een kans op sociale isolatie, vooral als deze maatregelen langer duren. Daarom houd ik met collega’s en vrienden een paar keer per week een virtuele lunch en wekelijks een digitale vrijdagmiddagborrel. Zo komen we met z’n allen deze periode wel door.

Merk je dat je medewerkers balanceren tussen werk en privé en moeite hebben om deze balans te houden? Partner Mensium organiseert online incompany workshops Werk en privé in balans (in tijden van corona). Lees hier meer.